TZ: Podkrušnohorskou Kozí dráhou až do Krupky. A tím plány nekončí, říká náměstek ústeckého hejtmana
(1. května 2024, Krupka) Po několikaletém úsilí ze strany Ústeckého kraje se podařilo přesvědčit ministerstvo dopravy a Správu železnic k obnovení provozu na podkrušnohorské Kozí dráze od Děčína až do Krupky, lokality UNESCO.
"Po nástupu do vedení kraje v roce 2020 jsme s podporou koaličních partnerů začali složitá jednání o obnovení Kozí dráhy. To vedlo v roce 2022 k zahájení provozu aspoň na úseku Děčín - Telnice. Správa železnic se ale dlouho bránila zprovoznit zbytek trati s napojením na hornické památky pod ochranou UNESCO," vysvětlil náměstek hejtmana Jiří Řehák a ozřejmil, jak vypadala další jednání.
"Argumentovali jsme významem pro transformaci regionu, pro revitalizaci Krušnohoří a dostupnou veřejnou udržitelnou dopravou v Krušnohoří včetně propojení na lanovou dráhu přímo ze železniční zastávky. Když se Krupka stala památkou UNESCO, význam trati narostl natolik, že tlak na státní orgány byl úspěšný. V létě Správa železnic začne opravovat i osmikilometrový úsek mezi Telnicí a Krupkou. Dalším naším cílem bude propojení Kozí dráhy a Moldavské horské dráhy v nádraží Louka u Litvínova, které kraj přejímá do svých rukou," přiblížil další plány náměstek hejtmana, jehož uskupení Spojenci pro kraj obnovením provozu na Kozí dráze plní svůj předvolební slib z roku 2020.
Kozí dráha byla otevřena před 153 lety a prošly jí průmyslové i politické dějiny. Původně uhelná trať z Děčína do Chomutova v podhůří Krušných hor několikrát změnila kvůli těžbě uhlí délku i trasu, jeden z jejích nejkrásnějších úseků vedl pod zámkem Jezeří.
Od roku 1961 se jezdilo z Děčína po Oldřichov u Duchcova, v roce 2007 se přestala objednávat doprava.
sdílejte tento článek