Děčínsku nechybí peníze, ale kvalitní projekty
Zdeněk Machala je dlouholetý ředitel a nyní poradce ve společnosti Chart Ferox Děčín, což je strojírenská firma, která vyrábí zařízení pro distribuci zkapalněných plynů. S dalšími odborníky vytvořil a vede pracovní skupinu Rozvojová zóna v rámci Hospodářské a sociální rady Děčínska (HSRD), jejímž účelem je mimo jiné vytváření podmínek pro vznik pracovních míst. Zdeněk Machala je důležitým hybatelem postupné přeměny děčínského východního nádraží a kandiduje za Spojence.
Jak vznikla pracovní skupina v rámci Hospodářské a sociální rady v Děčíně a co se Vám v poslední době například podařilo?
Měli jsme potřebu dokázat lidem, že není pravda, že se tady nic nedá zlepšit, protože nás nikdo finančně nepodpoří. Jsem přesvědčen, že Děčínsku nechybí peníze, ale kvalitní projekty. Proto jsme se spojili a v roce 2015 se podařilo dát dohromady řadu odborníků, manažerů a politiků. No a letos v červnu jsme dosáhli toho, že Ministerstvo dopravy schválilo investici ve výši 3, 2 miliardy korun do přestavby kolejiště v Děčíně (projekt Rozvojová zóna Děčín – Východní nádraží).
Můžete vysvětlit, co tato investice vlastně přinese lidem z Děčína a čím je Váš projekt tak specifický?
Obyčejně, když chcete vytvořit nová pracovní místa, tak se zaberou pozemky okolo města (tzv. greenfieldy) a vytvoří se z nich průmyslová zóna. Něco takového v Děčíně nejde, protože je obklopen chráněnými krajinnými oblastmi. Řešením je proto využít zastavěnou plochu, tzv. brownfield, a to právě uvolněním prostoru kolejiště. Je to těžké vysvětlit někomu, kdo není odsud, nicméně ve zkratce: děčínské nádraží bylo při svém vzniku koncipováno v rámci překladiště u státní hranice, jeho rozsah 26 kolejí však dnes není využitý. Díky realizaci našeho projektu se kolejiště zúží na 14 kolejí a tím se otevře k dispozici pro průmyslovou a další zástavbu neuvěřitelných 13 hektarů, vhodných zejména pro malé a střední podniky. Tak se budeme moci dobře postavit nezaměstnanosti v kraji – předpokládáme potenciál až tisíce pracovních míst.
Co ale bude s budovou nádraží?
Záchrana opuštěné budovy nádraží je samozřejmě prioritou. Jedná se o historickou kulturní památku evropského významu, k rekonstrukci bude samozřejmě třeba účast veřejných zdrojů, ať už ze státního rozpočtu nebo fondů EU. Část dnes opuštěného objektu by byla využita pro vzdělávací a muzejní účely. Je to běh na dlouhou trať a celá přestavba by se měla odehrát v letech 2024 – 2026. Úspěch projektu také záleží na podpoře veřejnosti, proto jsme vytvořili webové stránky www.zonadecin.cz, abychom dali transparentně k dispozici veškeré informace.
Sdílejte tento článek