PROGRAM PRO LEPŠÍÍÍ KRAJ
Vítám vás a těší mě,
že díky mnohým z vás Spojenci přesně vědí, co, kde a jak je třeba v našem kraji zlepšit.
Od března do srpna jsme totiž přes webovou anketu Váš příběh a při mnoha osobních setkáních dostali tisíce podnětů.
Díky!
Přečtěte si, jak chceme i s vaší pomocí zařídit lepší příběh pro kraj, v jehož drsných zákoutích se zatím točí jedna temná detektivka za druhou. A připojte se k nám.
Děkuji a přeji vám samé lepší příběhy.
Jirka Řehák, lídr Spojenců pro kraj

CHCEME LEPŠÍÍÍ PŘÍBĚH
PRO VZDĚLÁVÁNÍ
Pro Spojence priorita číslo 1. Investice do vzdělání je ta nejlepší strategie pro dobrou budoucnost našeho kraje. Proto jsme do tvorby programu vzdělávání zapojili kromě ředitelů škol a pedagogů z naší kandidátky taky expertku Petru Mazancovou, předsedkyni Učitelské platformy.
1 ŽÁCI PŘEDEVŠÍM
1.1 Žáci se budou muset potýkat s pracovními podmínkami a nároky, které my dosud neznáme. Podpoříme proto rozvoj vzdělávání nejen v oblasti všeobecných znalostí (doména gymnázií), ale také klíčových kompetencí (ať již manuálních nebo znalostních – doména středních odborných škol).
1.2 Uděláme vše pro to, aby se naši žáci ve srovnávacích testech umístili lépe. Budeme investovat do rozvoje čtenářské i matematické gramotnosti.
1.3 Budeme finančně podporovat přeshraniční spolupráci (výměnu učitelů, studijní pobyty žáků, partnerské projekty škol) v oblasti jazykového vzdělávání, a to i na středních odborných školách a učilištích. Znalost jazyků je pro budoucí uplatnění žáků klíčová.
1.4 Podpoříme rozvoj kritického myšlení, finanční gramotnosti a mediální výchovy na všech školách a oborech. Umět kriticky číst např. smlouvu musí umět každý bez ohledu na stupeň vzdělání a obor. Proto vyčleníme finance na úhradu vzdělávání učitelů ve výuce kritického myšlení a mediální výchovy a na zapracování témat do školních vzdělávacích plánů.
1.5 Budeme finančně podporovat aktivity, které povedou k větší sociální soudržnosti žáků ve třídách. Seznamovací výjezdy do hor, adaptační soustředění aj. musí být finančně dostupné pro všechny žáky.
1.6 Myslíme i na zdravotně znevýhodněné a budeme podporovat jejich integraci v rámci běžné středoškolské výuky. Finančně přispějeme na bezbariérovost budov, nákup pomůcek dětem aj.
1.7 Podpoříme žáky při vstupu do středního a terciálního vzdělávání (formou stipendií). Příjem rodičů nesmí být důvodem ztráty talentů.
2 UČITELÉ A ŘEDITELÉ JAKO PRŮVODCI, KTERÝM KRAJ ZBYTEČNĚ NEKECÁ DO PRÁCE
2.1 Podpoříme další vzdělávání vedení škol a pedagogů a budeme otevření jejich vlastním iniciativám. Bez kreativity učitelů a vedení škol se nenaučí ani žáci přemýšlet tvůrčím způsobem. Kraj má pro školy zajišťovat servis, nikoliv brzdit dobré nápady lidí, kteří nejlépe znají místní situaci a potřeby žáků.
2.2 Učitelům a školám nabídneme finanční pomoc pro využívání supervize a mentorského vedení (nikoliv kontroly). Když chce vedení školy nebo učitel žáky něco naučit, musí mít možnost konzultovat, jak cílů nejlépe dosáhnout.
2.3 Ubereme administrativní úkony, které pro práci ředitelů a pedagogů nemají smysl. Spolupráce mezi školami a krajem má být založena na důvěře a společné snaze zlepšit úroveň vzdělávání. Zbytečná lejstra zdržují od práce.
3 STŘEDNÍ ŠKOLY V ÚZKÉ SPOLUPRÁCI SE ZAMĚSTNAVATELI (TZV. DUÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ)
3.1 Vztah mezi středními školami a místními zaměstnavateli vnímáme jako důležitý pro rozvoj žáků a jejich uplatnění na trhu práce. Podpoříme projekty, které povedou k užší spolupráci škol a firem.
3.2 Spolupráce se zaměstnavateli může v některých oborech umožnit žákům seznámit se s novými technologiemi a postupy, ke kterým se na středních školách nedostanou. Podpoříme stáže žáků ve firemním provozu.
3.3 Sasko je pro mnohé obyvatele Ústeckého kraje zdrojem příjmu. Bude tomu tak i v budoucnu. Chceme podpořit žáky, aby využívali krátkodobých studijních pobytů v saském pohraničí.
4 ÚSTECKÁ UNIVERZITA JAKO PROGRESIVNÍ MENTOR
4.1 Chceme, aby se ústecká pedagogická fakulta stala centrem inovačních výukových metod, a proto zapojíme vysokou školu do rozvoje středního školství v kraji. Podpoříme akreditaci nového výukového programu "Učitel naživo", kdy se studenti učí učit přímo v procesu výuky.
4.2 Podpoříme inovační projekty jednotlivých fakult a spolupráci univerzity s firmami a krajem.
4.3 Chceme, aby při ústecké univerzitě vznikl think-thank na téma obnovy uhelných regionů. Kraj se bude masivně měnit z těžkého průmyslu a univerzita musí být u toho.
4.4 Podpoříme velké výzkumné projekty univerzit (např. komunitní plánování s veřejností, monitoring ovzduší, výzkumy sídlišť, rozvoj kreativních průmyslů), které se budou odehrávat na území Ústeckého kraje (tedy i mimo Ústí nad Labem).
5 VŠICHNI SE NA VZDĚLÁVÁNÍ PODÍLÍME
5.1 Školního psychologa a speciálního pedagoga potřebujeme na každé škole, finance se na to musí vždycky najít.
5.2 Chceme integrovat střední školy jiných zřizovatelů do soustavy kraje, a ne je mít za konkurenci, která musí být odstraněna.
5.3 Pedagogicko-psychologické poradny mají zaměstnávat vzdělané odborníky. S tím poradnám pomůžeme.
5.4 Podpoříme knihovny, které jsou a mají být přirozenými centry komunitního života a vzdělávacích aktivit pro všechny věkové kategorie.
PRO ZDRAVOTNICTVÍ
Jeden z největších průšvihů našeho kraje je právě zdravotnictví. Pročtěte si, co jako Spojenci chystáme. O zvládnutí současné situace ohledně Covid-19 píšeme níže v samostatné části programu.
1 KOMPLEXNÍ A RYCHLE DOSTUPNÁ ZDRAVOTNÍ PÉČE JE ZÁKLAD
1.1 Přesně si zmapujeme, kde v našem kraji chybí zdravotničtí specialisté a provedeme analýzu čekacích dob na důležitá vyšetření. A pak se spojíme s vámi, tedy pojištěnci, abychom společně přiměli pojištovny a příslušné úřady konat. A když k tomu zatraktivníme pobídky pro nově příchozí lékaře a zdravotníky, výsledkem bude například více zubních ambulancí i ordinací, dostupnější psychiatrické služby pro děti i dospělé nebo kratší čekací doba třeba na ortopedické vyšetření.
1.2 Prosadíme zřízení sítě nonstop lékáren napříč krajem.
1.3 A především zajistíme, aby krajská finanční podpora zdravotnických zařízení byla rovnoměrně rozprostřena do zařízení v celém kraji, nikoliv jen do nemocnic Krajské zdravotní.
2 KVALITNÍ ZDRAVOTNICTVÍ SI ZASLOUŽÍ LIDÉ I NA ŠLUKNOVSKU, ŽATECKU A LOUNSKU. A LITOMĚŘICE JE TŘEBA OHLÍDAT
2.1 Chceme nemocnici v Rumburku pod správu Krajské zdravotní. Současná situace, kdy má zdravotní péči v rumburské nemocnici koordinovat přímo krajský úřad, je nesmyslná a riziková. I v Rumburku stonají a kraj musí zajistit komplexní zdravotní péči.
2.2 Zdravotní péči v příhraničních oblastech chceme řešit se spolupráci se Saskem. Problémy v dostupnosti péče lékařů jsou na saské straně podobné, a proto chceme se sousedy vytvořit funkční systém služeb pro pacienty z příhraničí.
2.3 Zaměříme se na to, aby lidé více chodili na preventivní prohlídky. Pacienti z částí kraje bez dostatečné sítě zdravotní péče chodí k lékaři pozdě, často, až když je jejich onemocnění v pokročilém stádiu.
2.4 Budeme jednat o finanční podpoře (případně odkupu) nemocnice v Žatci. Záchrana kvalitní zdravotní péče pro obyvatele Žatecka i Lounska je zásadní úkol pro budoucí krajskou vládu.
2.5 Ohlídáme, aby litoměřická nemocnice pod Krajskou zdravotní fungovala přinejmenším stejně tak dobře jako nyní.
2.6 Posílíme dopravní spojení z malých obcí do spádových nemocnic.
2.7 Prozkoumáme možnosti zřízení stanoviště záchranné služby ve Varnsdorfu.
3 HOSPICOVÁ PÉČE NEBO LDN? TO JE SNAD JASNÉ!
3.1 Loučení se životem musí být důstojné. Najdeme prostředky na provoz mobilních hospiců v celém kraj - tedy i na Chomutovsku, Lounsku, Žatecku a Mostecku.
3.2 Kromě toho zařídíme dostupnost hospicových lůžek na Chomutovsku a Lounsku.
4 KRAJSKOU ZDRAVOTNÍ NEZRUŠÍME, ALE ZEFEKTIVNÍME
4.1 Přizveme zástupce měst a obcí do kontrolních orgánů krajských nemocnic v jejich regionu. Místní nejlépe vědí, co jejich zdravotnické zařízení potřebuje.
4.2 Ředitelé nemocnic v Krajské zdravotní musí mít skutečné pravomoci své nemocnice efektivně řídit.
4.3 Zefektivníme hospodaření Krajské zdravotní, a.s. Prověříme síť dodavatelů materiálů a služeb, abychom zabránili předraženým nákupům. Ušetřené prostředky ihned investujeme do zlepšení prostředí nemocnic a dalších zdravotnických zařízení.
4.4 Zatrhneme snahu vedení Krajské zdravotní rozprodávat lukrativní obory zdravotní péče do soukromých rukou.
5 SMLOUVY S POJIŠŤOVNAMI, V TĚCH TO VĚZÍ
5.1 Smlouvy s pojišťovnami nyní neodpovídají reálným potřebám nemocnic. Není dostatek akutních a intenzivních lůžek. Jejich nedostatek nyní pociťují lidé, kteří mají jít na plánovanou operaci. Operace se díky nedostatku lůžek odkládají a jsou dlouhé čekací lhůty.
5.2 Potřebujeme navýšit počty hrazených akutních a intenzivních lůžek ze strany pojišťoven.
5.3 Chceme spravedlivé rozdělování financí mezi nemocniční zařízení. Nemocnice mají nyní od pojišťoven jinak hrazené platby za nemocného pacienta (DRG systém). Výše nastavených plateb nyní zvýhodňují některé nemocnice a podporují ekonomický propad jiných nemocnic.
6 NA MINISTERSTVU ZDRAVOTNICTVÍ BUDEME KLIDNĚ OBDEN, ABYCHOM PŘISPĚLI KE ZMĚNĚ ÚHRADOVÝCH VYHLÁŠEK
6.1 Některé nemocnice v kraji se dlouhodobě potýkají s nedostatkem financí, a to kvůli špatně nastaveným úhradovým vyhláškám. Budeme jednat s ministry a úředníky, aby při platbách za výkon byly v úhradových vyhláškách zvýhodněny malé nemocnice, které jsou potřebné pro fungování zdravotnictví v menších aglomeracích (např. Lounsko, Žatecko, Šluknovsko nebo litoměřická nemocnice).
PRO SÍDLIŠTĚ
Tohle je doslova obří téma. V panelácích tu žije 42 % lidí, což je nejvíc v republice. A ne vždy jsou sídliště tím nejlepším místem pro život. Chceme zabránit zhoršování situace a pomoci obcím, družstvům a esvéjéčkům s pozitivní proměnou sídlišť. Spojili jsme se s architektkou a urbanistkou Janou Kubánkovou a s antropoložkou Terezou Dvořákovou, tak si pročtěte, jaký máme plán.
1. ZE SMRKOVÉ MONOKULTURY SÍDLIŠŤ CHCEME ZDRAVÝ LES
1.1 Sídliště jsou domovem velké části obyvatel ústeckého kraje, tvoří 40 % bytového fondu. Ale investice do rozvoje sídlišť jsou ponechány z větší části na jeho obyvatelích. My vidíme naopak v rozvoji sídlišť a jejich kvalitní architektonické úpravě budoucnost a byt v paneláku jako alternativu k individuálnímu bydlení v rodinném domě. Spojili jsme se s architektkou a inspirujeme se v zahraničí, jak s úpravami začít.
1.2 Plán na obnovu sídlišť musí respektovat požadavky na zvýšení parkovacích míst a zároveň demografickou strukturu obyvatel konkrétních lokalit. Víme, že lze navýšit počty parkovacích míst tak, aby to nebylo na úkor zeleně. V zahraničí jsou některé parkovací plochy jako parky.
1.2 Sídliště nesmí být pouze místem pro přespání, musí se stát naopak plnohodnotnou součástí měst. V zahraničí tomu říkají "kompaktní město" a v plánech dopravy, výstavby a investic, kultury, sportu a životního prostředí se sídlišti počítají jako s plnohodnotnými městskými celky. Pomůžeme obcím, jak sídliště zapojit do rozvoje města.
1.3 Chybí tradiční prvky města (náměstí, městská třída, vnitroblok, tichá ulice, zahrádky), které architekt spolu s místními obyvateli dokáže navrhnout. Budeme podporovat obce, aby s obyvateli a architekty nastartovali studie na rozvoj sídlišť a dotáhli plány do konce až k samotné realizaci.
1.4 Podpoříme úpravy a výstavbu bytů a bytových domů, dále vznik mezonetových bytů, oplocených předzahrádek, uzavření bytových celků do vnitrobloků, komunitní zahrady a jiné kolektivní projekty v prostoru sídliště.
1.5. Kvalitní startovací byty pro mladé rodiny nebo dostupné bydlení mají být součástí každého plánu městské výstavby a budeme je chtít zahrnout do plánů regenerace jednotlivých obcí.
1.6 Zaměříme se na úpravy a ekonomické využití budov bývalých obchodů, kulturních domů a kin. Kulturní a ekonomický rozvoj sídlišť a spoluúčast obyvatel na proměnách prostoru musí být nedílnou součástí rozvoje sídlišť od začátku plánování až po samotnou realizaci.
1.7 Každá transformace sídliště by měla být ekologická. Podpoříme vytvoření systému svodů dešťové vody ze střech panelových domů, z chodníků do retenčních nádrží a zpětné užívání vody stejně jako solární a jiné čisté zdroje tepla a vody. Nejen sídliště v Brně - Lískovci mohou být hezká a přitom ekologická.
1.8 Sídliště nesmí být zdrojem bezstarostného příjmu spekulantů. Pokud tomu tak v některých případech je, podpoříme obce v odkupu bytů a předsedy SVJ v právním vzdělání. Stejně tak chceme, aby krajská hygienická stanice umožnila vstup do bytů v panelových domech při deratizaci obtížného hmyzu.
PRO DOPRAVU
Dokončené dálnice, vysokorychlostní trať respektující zájmy všech obcí a taky funkční lokálky. A samozřejmě skvělé cyklostezky a kvalitní veřejná doprava. Tak si to přečtěte.
1 POSÍLÍME SPOJE VEŘEJNÉ DOPRAVY DO SPÁDOVÝCH NEMOCNIC.
2 UPRAVÍME TARIFNÍ PÁSMA, ABY CENA ZA VYUŽITÍ VEŘEJNÉ DOPRAVY MEZI MĚSTY A NEJBLIŽŠÍM MĚSTEM NEBYLA NESMYSLNĚ VYSOKÁ.
3 ZPŮSOBY DOPRAVY SE MĚNÍ A MĚNIT BUDOU - BUĎME PŘIPRAVENI
3.1 Vytvoříme dopravní koncepci udržitelné mobility - plán investic a harmonogram budování dopravní sítě připravené na budoucnost.
3.2 Podpoříme vznik plánů udržitelné mobility ve velkých obcích - lidé na kolech a pěší musí jezdit v bezpečném prostředí, ne na rušné silnici.
4 VLAKEM ZA CHVÍLI V PRAZE A ZNOVU KOZÍ DRÁHOU
4.1 Připravíme konkrétní plány na přímé vlakové spojení více měst kraje s Prahou.
4.2 Rychlovlak do Drážďan má mít zastávku v Ústí nad Labem. To ale nestačí - aktivně zapojíme obce kolem dráhy do jednání s Ministerstvem dopravy. Musíme dojít k variantě, kdy vysokorychlostní trať bude přínosem pro všechny a neodřízne některé malé obce od zbytku světa.
4.3 Posílíme ranní vlakové spoje z hor a cyklobusy do hor.
4.4 Oživíme Kozí dráhu, která spojuje obce pod úbočím Krušných hor. V anketě byla většina z vás pro vlak a my si odpovědně prověříme všechny varianty, jak na Kozí dráhu vrátit dopravu.
4.5 Náš lídr je z rodiny šotoušů. Ale i bez toho bychom vytvořili plán na smysluplné oživení tratí na Moldavu, do Vejprt, Zubrnic a dalších. Lokální železnice je náš poklad, stačí se podívat k sousedům do Německa, jak potenciál lokálek využívají.
5 KVALITNÍ SILNICE A DOBŘE NAPLÁNOVANÉ CESTY JSOU SAMOZŘEJMOST
5.1 Budeme důrazní při požadavcích na příslušné úřady a politiky, aby dálnice D7 byla co nejdříve dokončena.
5.2 Stejně neoblomní budeme při prosazování stavby obchvatů měst na páteřní dopravní síti. Ano, myslíme i na vás z Bíliny.
5.3 Dohlédneme na kvalitu mostů, nechceme dopadnout jako v Praze. Je lepší mosty řádně udržovat, než správu zanedbat a pozdě zjistit, že most již nemá nosnost a je tedy třeba jej zcela nahradit mostem novým.
5.4 Výběrová řízení na stavby musí být naprosto transparentní. Zařídíme, aby kraj neprodělával na předražených zakázkách a taky zajistíme důsledný technický dozor při provádění staveb. U nekvalitně provedených staveb budeme nekompromisně uplatňovat reklamace.
6 OD PRAMENE OHŘE NA KOLE AŽ DO HAMBURKU
6.1 Logicky naplánujeme a zařídíme výstavbu cyklostezky Ohře - Labe, abyste mohli jet až do Hamburku.
6.2 Páteřní cyklostezky propojíme s místními cestami pro pěší cyklisty, jejichž rozšíření podpoříme (např. cyklostezka propojující Litvínov a Most aj.)
6.3 A když už ty cyklostezky budou, zajistíme jejich řádnou údržbu. To teď kraj příliš nezvládá a třeba stezka u Labe místy zarůstá náletovými dřevinami a plevelem.
7 DOPRAVA ZBOŽÍ NEJLÉPE PO ŽELEZNICI A ZÁZEMÍ PRO KAMIOŇÁKY
7.1 Podpoříme stavbu železničních vleček do průmyslových zón a velkých podniků i terminály kombinované dopravy. Nákladní doprava nesmí přetěžovat silniční síť a obyvatele malých obcí.
7.2 Jsme pro obnovu nákladní vlakové dopravy mezi Teplicemi a Lovosicemi.
7.3 Ve spolupráci se starosty dotčených obcí budeme hledat kapacity na zajištění parkovacích míst pro kamiony. Podpoříme jen řešení nenarušující životní prostředí a krajinný ráz například Krušných hor.
PRO SILNOU EKONOMIKU BEZ UHLÍ
Konec uhlí není pro náš kraj žádná tragédie. Naopak, je to dobrá zpráva a velká příležitost i pro všechny zaměstnance v těžkém průmyslu. Přečtěte si, jak chceme společně s vámi převést kraj od uhlí k novým ekonomikám.
1 BEZ MÍSTNÍCH PATRIOTŮ SE NIC NEZMĚNÍ
1.1 Uhelný průmysl skončí, víme to už hodně dlouho. Konec uhlí je příležitost k vyšší prosperitě kraje i jeho obyvatel. Ve spolupráci s odborníky i širokou veřejností konečně připravíme smysluplný a funkční plán přechodu kraje na nové druhy ekonomiky.
1.2 Postaráme se o to, aby zaměstnanci firem spojených s těžkým průmyslem nedoplatili na konec uhlí. Naopak - díky rekvalifikacím, přímým podporám a spoluprací kraje s firmami z dalších odvětví bude konec uhlí pro zaměstnance příležitostí k zajištění nového stabilního zaměstnání.
1.2 Přeměnu kraje postavíme na místních talentech, patriotech a podnikavých lidech. Nemusíme vymýšlet složitosti - stačí dát prostor dobrým nápadům místních lidí a inspirovat se v jiných průmyslových lokalitách v zahraničí.
1.3 Srovnáme podmínky krajské podpory podnikání tak, aby byly spravedlivé vůči malým a středním podnikům. Doba masivní podpory montoven postavených na zelené louce končí.
1.4 Zajistíme smysluplné a maximálně transparentní investování financí, které do kraje míří v rámci evropské podpory uhelných regionů. Nesmí se opakovat rozkradený ROP Severozápad ani nesmyslné investice do betonu a projektů, které reálně nezlepší kvalitu života v kraji. Zní to jako klišé, ale budeme investovat především do lidí. A do opravdu potřebné infrastruktury s mimořádnou kvalitou architektonických návrhů i provedení.
1.5 Do rozvoje podnikání a podnikavosti zapojíme střední školy i ústeckou univerzitu. Posílíme kapacity ústeckého Inovačního centra, aby podporu začínajícím podnikatelům nabízelo na území celého kraje.
1.6 Podpoříme silně inovativní formy ekonomiky. Chceme, aby šly finance z emisních povolenek cíleně do nových forem ekonomiky, ekologických zdrojů energie a úspor energie, projektů Smart city, do vědy a výzkumu (např. experimentální poloprovozy tzv. testbedy).
1.7 A nezapomeneme ani na živnostníky a podnikatele, kteří se obejdou bez termínů jako nano a start-up. Zajistíme, aby se i oni mohli v Inovačním centru obrátit se žádostí o radu na prověřené profíky z byznysu. I v rodinném penzionu v Krušných horách nebo v květinářství na náměstí se mohou hodit dobré rady k podnikatelskému plánu.
2 PRŮMYSLOVÉ BUDOVY JSOU SKRYTÝ POKLAD NAŠEHO KRAJE
2.1 Nezboříme zbytečně jednu jedinou stavbu a vždy budeme uvažovat spíše o využití na jiné účely.
2.2 Inspirujeme se v zahraničí nebo na Ostravsku a našim průmyslovým stavbám vdechneme nový život a přivedeme do nich turisty i zákazníky služeb a obchodů.
2.3 Jsme pro mezinárodní veřejné soutěže na obnovu krajiny a brownfieldů. A chceme být odvážní a podpořit výrazné nápady, které náš kraj odliší od jiných míst - co třeba nová botanická zahrada v bývalém uhelném lomu nebo centrum pro testování vesmírných technologií v opuštěné elektrárně? Mezinárodní zkušenost nám pomůže vyvarovat se problémů, které řešili jiní již 30 let před námi a dobře se inspirovat.
3 PROBUDÍME VLÁDU A MINISTERSTVA
3.1 Dost toho zvládneme sami, šikovných lidí žije v našem kraji více než dost. Ale přeci jen byl sever po desítky let surovinovou a energetickou základnou pro celou zemi. Je na čase tenhle historický dluh splatit. Budeme proto vyvíjet tlak na vládu a centrální úřady, aby pro náš kraj dělali politici i úředníci více, než jen bezzubý program Restart regionu.
3.2 Začneme snahou o zvýšení částky, která jde z tzv. poplatku za vydobytý nerost do našeho regionu. (PS: Michal Kučera přes poslance znovu návrh předkládá na jednání poslanecké sněmovny)
3.3 Na vládní úrovni budeme rozhodně usilovat o navýšení rozpočtu kraje o prostředky na spolufinancování projektů z evropského programu na podporu uhelných regionů.
PRO PŘÍRODU A KRAJINU
Přečtěte si, proč chceme otevřít diskusi o zřízení chráněné krajinné oblasti Krušné hory a proč sedláci mohou být tahouny rozvoje venkova. Příroda našeho kraje je podklad, který si nesmíme zničit.
1 PŘÍRODNÍ KRAJINA JE POKLAD, KTERÝ SI NESMÍME ZNIČIT
1.1 Vrátíme do hry plán na vznik chráněné krajinné oblasti Krušné hory. Třeba Středohoří už je dlouho CHKO a Krušnohoří si zaslouží stejný stupeň ochrany přírodního i kulturního rázu krajiny.
1.2 Ve spolupráci s obcemi, místními podnikateli i občany najdeme optimální cestu, jak skloubit šetrný turismus a zachování charakteru krajiny. Konečně rozhýbáme turistický ruch v místech na seznamu UNESCO.
1.3 Pro vás, kdo se vyznáte v územním plánování: v tzv. zásadách územního plánování Ústeckého kraje nastavíme podmínky pro tvorbu regulačních plánů krušnohorských obcí (sjednocení parametrů nové výstavby v souladu s charakterem kulturní a přírodní krajiny).
1.4 Vybudujeme síť záchytných parkovišť u přírodních atraktivit a návazné dopravní sítě, kyvadlové dopravy s ekologickým pohonem.
1.5 Nedopustíme výstavbu velkých větrných parků. Aktualizujeme studii Možnosti umístění větrných elektráren v Krušných horách. Výstavby a nové provozy musí procházet posuzováním vlivů na životní prostředí (EIA). Nechceme výstavbu posvěcenou za vlády nyní za korupci stíhaných bývalých hejtmanů.
1.6 Poskytneme maximální právní a úřednický servis menším obcím s rozsáhlými přírodními územími například při administraci dotací na zvýšení rozmanitosti krajiny nebo při vyjednávání s investory do turistické infrastruktury.
2 O VODĚ V KRAJINĚ MLUVÍ KAŽDÝ - MY MÁME KONKRÉTNÍ PLÁN
2.1 Vytvoříme společný plán zadržování vody v krajině pro Ústecký kraj (s Povodím Ohře a Labe musíme spolupracovat na vzniku nových krajinných prvků – přirozených koryt řek, obnově a ochraně mokřadů, tvorbě tůní apod.).
2.2 Prostřednictvím vhodného a maximálně jednoduchého dotačního titulu podpoříme zadržování srážkové vody v krajině.
3 DŮLNÍ KRAJINA MUSÍ BÝT ROZMANITÁ JAKO PŘILEHLÉ KRUŠNÉ HORY A STŘEDOHOŘÍ, NESTAČÍ VŠE JEN ZAPLAVIT
3.1 Zapojíme odbornou i širokou laickou veřejnost do diskuse o využití hnědouhelných lomů. Jsme pro to, aby se část důlní krajiny rekultivovala pestřejším způsobem než jen plošným zaplavením. Dejme větší prostor přírodě, která sama umí uvést vytěžené území do stabilní rovnováhy.
3.2 Doly a zaplavená jezera (např. jezero Most) mají být pod správou kraje. Chceme vytvořit architektonicky hodnotnou rekreaci pro obyvatele, a nikoliv další zdroj ekonomického zisku pro místní šíbry.
3.3 Obnovu krajiny zajistíme ve spolupráci s těmi nejlepšími domácími i světovými experty. Podpoříme mezinárodní architektonické soutěže.
3.4 Chceme, aby ústecká univerzita byla hlavním generátorem vizí pro pestrou a udržitelnou obnovu důlní krajiny a převzala část iniciativy od státního podniku Palivový kombinát.
4 NEJEN JIH NAŠEHO KRAJE POTŘEBUJE SEDLÁKY A ZEMĚDĚLCE
4.1 Prosperující místní sedláci jsou důležití pro náš venkov. Proto je stejně jako starosty obcí maximálně zapojíme do tvorby krajských programů na rozvoj venkova.
4.2 Podpoříme místní trhy a akce tzv. Místních akčních skupin. Chceme totiž podporovat venkovské komunity a drobné zemědělce.
4.3 Finančně podpoříme drobné zásahy zadržující vodu na zemědělské půdě (remízky, výsadba sadů aj.).
4.4 Propojíme místní sedláky s firmami z dalších odvětví. A samozřejmě i kraj a jeho organizace budou u našich sedláků nakupovat.
4.5 Za kraj budeme aktivně vystupovat proti průmyslovým stavbám a skladům na zemědělské půdě a v blízkosti cenných přírodních území.
5 PODPOŘÍME DRUHOVOU ROZMANITOST LESNÍCH POROSTŮ A VÝSADBU NOVÝCH LESŮ U DROBNÝCH VLASTNÍKŮ LESA VČETNĚ OBCÍ.
6 PODPOŘÍME KOMUNITNÍ ENERGETIKU FORMOU PORADENSTVÍ A PRÁVNÍ PODPORY.
PRO POMÁHÁNÍ DRUHÝM
Mnoho obyvatel našeho kraje potřebuje ve svém životě odbornou pomoc. Proto existuje systém sociálních služeb. Čím lépe bude fungovat, tím lépe se budou všichni obyvatelé kraje mít. I ti, kteří žádný problém ve svém životě nemusí řešit.
1 DĚTI JSOU PRIORITOU
1.1 Podpoříme vznik týmů (včetně zdravotnické diagnostiky a psychologické podpory), které budou cíleně pomáhat dětem ze znevýhodněného prostředí.
1.2 Chceme rozvíjet síť sousedských center, kulturních domů a nízkoprahových zařízení.
1.3 Chceme pomoci dětem trpícím domácím násilím. Podpoříme rozvoj služeb pomáhajících dětem a dále vzdělávání dospělých osob (učitelů, sociálních pracovníků), aby problém poznali a uměli jej s dítětem řešit.
1.4 Podpoříme programy informační gramotnosti dětí – děti si musí být vědomy rizik internetu a pokud možno se jim vyvarovat.
1.5 Nechceme, aby děti vyrůstaly v ústavech, výchovných zařízeních a dětských domovech. Podpoříme ty typy služeb, které budou pomáhat návratu dětí do rodinného prostředí.
2 KAŽDÝ DOSPĚLÝ NĚKDY MŮŽE POTŘEBOVAT POMOC
2.1 Zaměstnanci v sociálních službách potřebují dovolenou, proto umožníme navýšení pracovních úvazků (a tedy i zastupitelnost na pracovišti) v sociálních službách (pro lidi z oboru – chceme rozšířit síť sociálních služeb).
2.2 Podpoříme rozvoj sítě bezplatného právního poradenství (zejména v oblasti oddlužení, udržení bydlení a trestního práva).
2.3 Podpoříme vznik sociálních firem v kraji. Budeme cíleně vyhledávat místa a potenciální provozy, kde by se mohlo se sociálním zaměstnáváním začít.
2.4 Sociální a kulturní činnosti jsou někdy spojené nádoby. Podpoříme společenská/sousedská centra a jejich program s cílem zapojit obyvatele do chodu center a čtvrti, ve které bydlí.
2.5 Podpoříme programy na pomoc obětem domácího násilí
3 AKTIVNÍ A DŮSTOJNÉ STÁŘÍ, TO JE SNAD JASNÉ
3.1 Nechceme, aby se senioři stávali obětí šmejdů. Podpoříme informační kampaně na obranu seniorů.
3.2 Podpoříme rozvoj mobilní péče a její finanční dostupnost pro běžné rodiny. Staří lidé mají být co nejdéle doma.
3.3 Podpoříme volnočasové a sousedské aktivity nejen pro seniory.
4 SOCIÁLNÍ BYDLENÍ JAKO POMOC RODINÁM V NOUZI
4.1 Spojíme se s obcemi při koordinaci programů sociálního bydlení.
4.2 Do systému sociálního bydlení chceme zahrnout i místní velké či menší firmy (majitele nemovitostí).
4.3 Kraj podpoří města v realizaci sociálního bydlení. Budeme usilovat o memoranda s městy na téma rozvoje sociálního bydlení v kraji.
5 FINANCE NEJEN NA STÁVAJÍCÍ, ALE I NA NOVÉ POTŘEBNÉ SLUŽBY
5.1 Podpoříme rozvoj mobilní hospicové péče – lidé nesmí umírat na odděleních LDN.
5.2 Podpoříme péči o duševně nemocné i s kombinovanými diagnózami – lepší léčený pacient než neléčený člověk bez domova.
5.3 Podpoříme zavedení tzv. mokrých domů – tedy péči o osoby závislé na alkoholu.
5.4 Podpoříme rozvoj sítě sociálního bydlení – včetně uzavírání memorand s jednotlivými městy na poskytnutí bytů pro účely sociálního bydlení.
5.5 Chceme, aby se masivně zvýšila šance zadluženým rodinám své závazky splatit – k tomu podpoříme zkušené organizace a jejich programy na oddlužování.
PRO UMĚNÍ A TVŮRČÍ TALENTY
Změna image kraje, zastavení odlivu mladých lidí, zpestření turistické nabídky a neotřelé přeměny veřejných prostranství a konverze průmyslových budov na kulturní a společenská centra. A k tomu velký ekonomický přínos. Už víte, proč jsou umění, kultura a podpora talentů důležité pro rozvoj tak rychle měnícího se kraje, jako je ten náš? Tak čtěte dál.
1 ROVNOCENNÉ PARTNERSTVÍ JE DŮLEŽITÉ
1.1 Důkladně zmapujeme všechny umělecké a tvůrčí iniciativy v kraji a to včetně tzv. kreativních průmyslových odvětví.
1.2 A pak všechny místní tvůrčí talenty zapojíme do vytvoření funkční kulturní strategie. A nejen to - tvořivost místních patriotů skloubíme s přípravou krajských marketingových kampaní nebo s tvorbou programů na rozvoj turismu, přeměnu důlní krajiny atd.
1.3 Chceme, aby umělci, kulturní organizátoři a podnikatelé v tvůrčích odvětvích a krajský úřad byli rovnocennými partnery při přeměně našeho kraje. V podobných lokalitách v zahraničí (nebo třeba na Ostravsku) se taková spolupráce osvědčila.
1.4 Vytvoříme systém víceletého financování nezávislých kulturních organizací.
1.5 Nebudeme byrokraticky komplikovat realizaci dobrých nápadů místních talentů.
1.6 Podpoříme prezentaci tvůrčích talentů z našeho kraje na festivalech a přehlídkách.
1.7 Podpoříme mezinárodní uměleckou spolupráci, zvláště pak s uhelnými regiony z jiných zemí.
2 V KRAJSKÝCH MUZEÍCH A GALERIÍCH MUSÍ VLÁDNOUT TVŮRČÍ DUCH A NE POLITICI
2.1 Kdo to sledujete, tak víte, co máme na mysli. Změníme statuty krajských kulturních organizací tak, aby jejich ředitelé měli vyšší míru autonomie a nezávislosti na krajských politicích.
2.2 Ještě předtím ale prověříme férovost nedávno proběhlých výběrových řízení na šéfy krajských kulturních institucí.
3 PROSTORY PRO TVOŘIVOST I KREATIVNÍ PRŮMYSLY
3.1 Konverze průmyslových staveb budeme plánovat spolu s místní umělci a lidmi z tvůrčích průmyslů, od řemesel po film. Po vzoru úspěšných příkladů ze zahraničí podpoříme vznik sítě atraktivních ex-průmyslových prostor, které budou zázemím pro kulturní akce, společenská setkávání lidí všech věkových kategorií i pro začínající kreativní podnikatele.
4 JSME FILMOVÝ KRAJ
4.1 Podpoříme činnost Krajské filmové kanceláře, jejíž schopný tým do našeho kraje láká jednu filmovou produkci za druhou.
4.2 Zřídíme fond kinematografie na podporu tvorby původních filmových scénářů a výroby filmů s potenciálem efektivní propagace našeho kraje.
PRO TRANSPARENTNOST
Krajský rozpočet a evropské finance na rozvoj kraje jsou velkým lákadlem pro nepoctivé politiky a jejich kumpány. Priority transparentního hospodaření a zapojení veřejnosti do kontroly i správy veřejných financí připravil Spojenec Leo Steiner. To je ten, který odkryl nepravosti v programu ROP Severozápad a pomohl dostat před soud nejednoho politického podnikatele. Pomohla mu ekonomka Eva Outlá, která upozornila na netransparentní hospodaření v jednom z bezpečnostních sborů, kde byla zaměstnána. Tak čtěte, jak chceme transparentně spravovat krajské finance a řídit úřad.
1 TRANSPARENTNOST
1.1 Chceme publikovat tzv. otevřená data v co možná největším množství datových sad a na platformě Národního katalogu otevřených dat.
1.2 Vytvoříme a zveřejníme závazná pravidla pro nominace zástupců kraje (tedy politiků) do orgánů obchodních společností s majetkovou účastí kraje.
1.3 Vytvoříme a zveřejníme závazná pravidla pro odměňování osob pověřených krajem k výkonu činností v orgánech obchodních společností s majetkovou účastí kraje.
1.4 Na oficiální webové stránce kraje budeme zveřejňovat podklady pro jednání rady kraje, přehledy docházky zastupitelů na zasedáních zastupitelstva stejně jako jmenovitá hlasování členů zastupitelstva kraje.
1.5 Krajská média musí být méně závislá na funkci hejtmana a radních kraje, proto zřídíme kontrolní výbor pro provoz všech krajských médií.
1.6 Vytvoříme a zveřejníme etický kodex pro zastupitele kraje, který bude obsahovat: pravidla pro přijímání darů; pro zveřejnění majetkových přiznání; povinnost zastupitelů zveřejňovat výši odměn a požitků získaných v souvislosti s jejich členstvím v organizacích s majetkovou účastní kraje a státu; nastavení sankčních mechanismů pro případy porušení kodexu.
2 PARTICIPACE
2.1 Podpoříme a budeme zavádět do krajských institucí a procesů plánování principy participativního řízení (s veřejností a obcemi), včetně participativního rozpočtu.
2.2 Zpřístupníme zasedání všech výborů zastupitelstva kraje veřejnosti.
2.3 Vytvoříme samostatný mechanismus prevence protiprávních jednání pro širokou veřejnost i zaměstnance krajské samosprávy. Bude umožňovat podat anonymní oznámení (a to i jinému odboru či oddělení úřadu); mechanismus prošetření oznámených jednání a poskytnutí zpětné vazby oznamovateli; ochranu zaměstnancům oznamujícím protiprávní jednání (např. pozastavení personálních změn do doby vyšetření jednání).
3 FINANCOVÁNÍ
3.1 Vymezíme v pravidlech pro zadávání veřejných zakázek osobní odpovědnost za proces zadání zakázky a výběr dodavatele.
3.2 Přijmeme základní standardy (jinde již leta používané) zvyšující hospodárnost, účelnost a efektivitu veřejných nákupů kraje.
3.3 Vytvoříme a zveřejníme jasnou politiku rozvoje pro krajem ovládané obchodní společnosti. Konečně si bude moci každý přečíst ve strategických dokumentech k řízení a rozvoji jednotlivých obchodních společností, kdo, kam, kdy a co bude rozvíjet. Každý bude moci tento proces sledovat pomocí stanovených výkonnostních indikátorů hospodaření.
3.4 Každoročně budeme zveřejňovat dotační kalendář krajských dotací na každý fiskální rok.
3.5 Samozřejmostí by mělo být zveřejnění na webových stránkách kraje výsledků dotačních řízení, včetně zdůvodnění podpory/zamítnutí žádostí o dotaci (např. zápisy z jednání hodnotících orgánů, protokoly o hodnocení, stručné textové zdůvodnění, bodové hodnocení dle kritérií).
PRO ZVLÁDNUTÍ COVIDU-19
S prevencí šíření nákazy Covid-19 to myslíme vážně, a proto jsme se rozhodli omezit klasickou kontaktní kampaň (více v článku). Jako potenciální správci kraje chystáme následující kroky ke zvládnutí aktuální situace.
1 KRAJ MUSÍ UVOLNIT VŠECHNY SVÉ KAPACITY, ABY POMOHL ZVLÁDNUTÍ SITUACE SE ŠÍŘENÍM KORONAVIRU COVID-19
1.1 V maximální míře podpoříme hygienické stanice, jejichž personál nyní odvádí profesioální práci. Vedení hygieny nabídneme krajské personální a technické (IT, doprava) kapacity k posílení testování a tzv. trasování.
1.2 Pořídíme dostatek ochranných pomůcek a dezinfekčího materiálu, který budeme na základě doporučení hygieniků rychle dodávat na potřebná místa, například do domovů seniorů.
1.3 Ve spolupráci s vedením zdravotnicých zařízení v kraji, nejen těch v síti Krajská zdravotní, a.s., zavedeme jednoduchý a efektivní systém sdílení informací a nastavíme přehledný způsob monitorování aktuálních potřeb jednotlivých zdravotnických zařízení, abychom je mohli včas např. zásobit potřebným materiálem, vyjednat personální posilu atd.
1.4 Přes informační kanály kraje budeme ve spolupráci s odborníky otevřeně zveřejňovat informace k aktuální situaci. Veřejnosti dáme potřebná data, abychom pomohli vyvracet lživé zprávy a dezinformace, které se ke Covidu-19 masivně šíří především na sociálních sítích a dezinformačních webech.