Úkol zní jasně: Zachránit Kozí dráhu. Pro vlaky nebo cyklisty?
Téměř před deseti lety přestaly na Kozí dráze jezdit vlaky. Od té doby trať z Děčína do Oldřichova u Duchcova chátrá.
Správa železnic (dříve SŽDC), která by trať měla držet v provozuschopném stavu, se do zprovoznění nehrne. Argumentuje údajně příliš vysokými náklady a neživotaschopností trasy.
Hodně lidí to štve a chtějí spojnici oživit. Obnovený provoz do regionu přitáhne turisty a poslouží místním lidem, na tom se shodují všichni. Neshodují se v tom, jestli raději obnovit vlaky, nebo namísto kolejnic vybudovat cyklostezku.
Lídr Spojenců pro kraj Jiří Řehák je, jak sám říká, z rodiny šotoušů. „Kozí dráha je pro mě srdeční záležitost a její provoz by měl smysl pro celý region. Celou jsem si jí prošel, abych viděl, jak na tom je,“ popisuje. Po této zkušenosti se obává, že obnovení vlaků nebude možné, byť by si to přál. „Oprava by nesla velké náklady, proto se bohužel obávám, že Správa železnic udělá všechno pro to, aby trať nemusela opravovat. Pro mě je prioritou zprovoznění železnice,“ říká Jiří Řehák.
O obnovu vlakového provozu se zasazuje Adam Souček, který společně s dalšími tvoří spolek pro záchranu provozu na uzavřených tratích. „Správa železnic argumentuje vysokými náklady, které jsou ale podle nás přemrštěné. Jsou to čísla od boku a spíše argument pro nicnedělání,“ je přesvědčen Adam Souček.
Státní podnik operuje s čísly nad sto milionů korun, zprovoznění trati je ale podle spolku možné určitě za méně než polovinu. Když by se opravily koleje, jeden z dopravců je připraven poslat na trať svoje vlaky. „Jak vidíme na jiných obnovených tratích v našem kraji, funguje to.“ Po tratích jezdí víkendové a sváteční turistické vlaky, které vozí i cyklisty. Následně si kraj může objednat i běžné spoje, které by vozily místní.
Cyklostezka má zastání především v Děčíně. „Vadí mi, že teď se trať nevyužívá vůbec. Kdyby se oživila jakkoliv, bude to plus. Cyklostezka tady chybí a přinesla by na místo život,“ říká Zdeněk Machala z Děčína. Podotýká, že by se nejednalo o malou investici. Není to tak, že se položí asfalt na svršek trati a je to, jak si někteří představují. „Určitě by to musel dělat stát, protože náklady budou, podle srovnatelných projektů, šedesát až sto milionů korun,“ vypočítává Zdeněk Machala.
Podstatný by měl být také názor osmi obcí, které na trati leží.
Hlasujte v anketě
Pokud toho máte na srdci víc, nejen ke Kozí dráze, dejte nám to prosím vědět tady. Děkujeme.
SDÍLEJTE PROSÍM TENTO ČLÁNEK